par Dehon, Pierre-Jacques
Référence Mercure, 8, page (8-10)
Publication Publié, 2023-12-31
Article de presse ou de vulgarisation
Résumé : Tradition was not seen as a constraint by the Ancients, who considered it as a factor of progress rather than a brake on innovation. The Greek and Roman conception of originality was based entirely on the mimesis, i.e. an inventive and never servile imitation. Contrary to a commonly accepted view, creative practices of repetiting and borrowing did not disappear with the criteria imposed by the Romantics and their credo in a unique and independent work. We find them at work in productions from worlds as far from classical literature as Hollywood movies or pop/rock music. Various examples are provided to support this thesis, taken from ancient authors (the followers of Homer, Virgil, Ovid, etc.), American filmmakers (Steven Spielberg, George Lucas, Brian De Palma, etc.) and pop/rock artists (several heavy metal groups, Madonna, Britney Spears, the Beastie Boys, etc.). // Le poids de la tradition n'était pas vu comme une contrainte par les Anciens, qui la considéraient comme un facteur de progrès davantage qu'un frein à l'innovation. La conception grecque et romaine de l'originalité reposait tout entière sur la mimesis, imitation inventive et jamais servile. Contrairement à une idée communément admise, ces pratiques de création dans la répétition et l'emprunt n'ont pas disparu avec les critères imposés par les Romantiques et leur credo en une oeuvre unique et indépendante. On les retrouve à l'oeuvre dans des productions d'univers aussi éloignés de la littérature classique que le cinéma hollywoodien ou la musique pop/rock. Divers exemples sont fournis à l'appui de cette thèse, tirés d'auteurs anciens (les successeurs d'Homère, Virgile, Ovide, etc.), de cinéastes américains (Steven Spielberg, George Lucas, Brian De Palma, etc.) et d'artistes pop/rock (plusieurs groupes de heavy metal, Madonna, Britney Spears, les Beastie Boys, etc.).