par Glyants, Anna
Président du jury Foret, François
Promoteur Merlin, Aude
Publication Non publié, 2023-02-01
Président du jury Foret, François
Promoteur Merlin, Aude
Publication Non publié, 2023-02-01
Thèse de doctorat
Résumé : | In this thesis I seek to explore how religious diversity influences the processes of community (-ies) - building and maintenance in Dagestan in the mid-2010’s. Starting from the observation that this republic of the Russian Federation had become the epicentre of violent clashes between the jihadi groups and state forces, as well as the area of the so-called "counter-terrorist" operations carried out by the Russian state, this research proposes to analyse the impact of Muslim pluralism on the processes of social categorisation against the backdrop of securitisation of religious belonging and the existence of multi-level solidarities. The latter result from several intertwined dynamics related to the diversity of Islamic movements, strong local belonging, ethnic and linguistic heterogeneity, as well as polarising phenomena linked to the Dagestani historic legacy and, in particular, to its post-Soviet trajectory. The concept of religious belonging is thus used to understand “how religious relations correlate with wider social relations in the community” (Woodhead, L. (2011). Five concepts of religion. International Review of Sociology, 21(1 ), 121–143). Based on the empirical data collected between 2013 and 2016 in Dagestan, where I conducted more than 50 in-depth interviews and carried out ethnographic observations, this research aims to comprehend how communities are built and structured in relation to multi-level belonging. Pursuing this objective I examine the construction of religious solidarity at the local level, state positioning vis-à-vis different Muslim movements, construction and manifestation of normative culture that draws on the secular, customary law and the Sharia, as well as collective non-violent mobilisations with an agenda defined in secular terms. This research aims at contributing to a better understanding of religion as a social phenomenon in Dagestan and more generally in Muslim societies, as well as at shedding light on the identification processes in context of authoritarian policies and protracted armed conflict. |
Dans cette thèse, nous cherchons à explorer comment la diversité religieuse influence les processus de construction et de maintien de la (des) communauté(s) dans le contexte des années 2010 au Daghestan. Partant du constat que cette république de la Fédération de Russie était devenue l’épicentre de la diffusion des mouvements jihadistes et des opérations dites « contre-terroristes » menées par l’Etat russe, cette recherche propose d’analyser l’impact du pluralisme musulman sur les processus de catégorisation sociale à la lumière de la sécuritisation de l’appartenance religieuse et de l’existence de solidarités multiples. Cette dernière résulte notamment de plusieurs dynamiques enchevêtrées marquées par la diversité des courants islamiques, une forte hétérogénéité ethnique et linguistique, et des phénomènes polarisants liés à l’héritage soviétique et aux trajectoires post-soviétiques. Le concept d’appartenance religieuse est ainsi utilisé afin d’appréhender “comment le lien au religieux est corrélé à des réalités sociales plus larges” (Woodhead, L. (2011). Five concepts of religion. International Review of Sociology, 21(1), 121–143.). Ce travail, qui se fonde sur un matériau de terrain récolté entre 2013 et 2016 au Daghestan, où nous avons mené plus de 50 d’entretiens approfondis et effectué une enquête ethnographique, vise à étudier la façon dont se construisent et se structurent les communautés: nous accordons une importance particulière, notamment, à la construction des solidarités religieuses à l’échelle locale, à la politique étatique vis-à-vis des groupes musulmans, et à la façon dont se construit et se manifeste une culture de normes convoquant tant le droit coutumier que la Sharia; nous analysons également des mobilisations collectives qui ne se réfèrent pas au religieux. Cette recherche espère contribuer à une meilleure compréhension du religieux comme phénomène social au Daghestan et plus généralement dans les sociétés musulmanes, ainsi qu’à éclairer les dynamiques identitaires à l’oeuvre dans des régimes marqués par des formes d’autoritarisme et des conflits armés prolongés. |