Résumé : The liberalisation of European air transport has accelerated the trend of large airlines buying stakes in smaller airlines, while diversifying their reasons for doing so. As a result, the air networks of those smaller airlines are being determined by the interests of the larger airlines (fending off competition, outsourcing a share of production to cut costs, entering a third market more cheaply, etc.) and by the requirement of profitability. The impact on the geography of the air networks is variable, depending mainly on the potential passenger volumes that different regions have to offer airlines. The major airlines concentrate their services on a small number of hubs, while secondary and niche routes tend to remain the speciality of specific subsidiaries, or are left to other airlines (particularly low-cost airlines), or are terminated as part of a decision to concentrate services elsewhere.
La libéralisation du transport aérien européen a accru la tendance des grandes compagnies à prendre des parts dans des compagnies de taille plus modeste tout en diversifiant les motivations. Dans ce contexte, les réseaux aériens des secondes évoluent en fonction des intérêts des premières et sous la contrainte de la rentabilité financière. Les conséquences sur la géographie des réseaux aériens sont variables: tandis que les grandes compagnies concentrent leur offre sur un nombre réduit de hubs, les lignes plus secondaires ou de niche tendent à demeurer l’objet de filiales spécifiques, ou sont laissées à d’autres compagnies (en particulier de type low-cost) ou sont supprimées au profit d’une concentration de l’offre ailleurs.