par Bertrams, Kenneth
Référence Cambridge University Press, New York, Ed. 1
Publication Publié, 2013
Ouvrage auteur unique
Résumé : In welke mate is het bestaan van een familiale onderneming te danken aan een commercieel aangelegde, zakelijk ingestelde familie? Werken uitvinders eenzaam en alleen of kunnen ze terugvallen op een grote groep partners? Wat is het effect van de wereldpolitiek op multinationale ondernemingen? Brengen die het "think global, act local" in de praktijk of is het net andersom? Dit boek wil deze en andere vragen beantwoorden en richt hiertoe de schijnwerpers op de 150-jarige bewogen geschiedenis van de chemische onderneming Solvay. Het bedrijf Solvay werd gesticht in 1863. Het was een start-up die soda (natriumcarbonaat) wilde gaan produceren op basis van een nieuw industrieel procedé. De stichter, Ernest Solvay, was een jonge twintiger zonder universitair diploma scheikunde op zak. Tegen alle verwachtingen in groeide het bedrijf al snel uit tot één van de grootste multinationale chemische ondernemingen ter wereld. In dit boek werkt de familieonderneming Solvay als een spiegel waarin anderhalve eeuw wereldgeschiedenis zichtbaar wordt. Dit boek bevat ook een documentairefilm (52 ') over dit industriële avontuur, en geplaatst in de context van de "grote geschiedenis".