Travail de recherche/Working paper
Résumé : This paper analyzes contemporary realism as a dialogical practice relying on four core strategies: heuristics, reflexivity, contract, and praxis. In this perspective, realist texts in literature, film, TV news, or literary journalism aim to trigger disclosures obtained by dialogical negotiations relying on the interplay of a fact-finding, a metadiscursive, a contractual, and an action-oriented discursive strategy.The methodological paradigm on which this analysis of negotiated disclosure relies is a variant of dialogism differing in some respects from the canonical Bakhtinian formulation. Dialogism, in the present argument concerns the interactions of communicative functions and strategies of discourse. Contrary to the general drift of Bakhtinian theory, this dialogical model must be centripetal, not centrifugal: it must foster dialogical solidarity among various speech acts and follow a dynamics of negotiation aiming for convergence. The theoretical sources for this realist dialogism are Roman Jakobson’s model of the communicative functions, C. K. Ogden’s and I. A. Richards’s theory of meaning, and early texts by Valentin N. Voloshinov. The corpus of examples analyzed in this paper comprises texts, films, and press reports by Julian Barnes, Wayne Wang and Paul Auster, Lisa Cholodenko, the BBC World coverage of the 2003 Iraq War, Michael Moore, Morgan Spurlock, Günter Wallraff, and Florence Aubenas.
Ce texte décrit le réalisme comme un processus de négociation mettant en œuvre quatre axes fondamentaux de pratique discursive : la dimension heuristique (la recherche des faits) ; la réflexivité (le métaréalisme) ; le contrat référentiel (les normes contractuelles conférant à certains discours et pratiques la prérogative de représenter la réalité) ; et la praxis (l’intervention dans la réalité sociale). L’analyse suggère que ces quatre axes sous-tendent la pratique réaliste à toutes les époques. Leur présence est cependant plus visible dans le corpus intermédial du réalisme contemporain.