par Ogata, Kiwako
Président du jury de Waha, Michel
Promoteur Dierkens, Alain
Co-Promoteur Leclercq, Jacqueline
Publication Non publié, 2017-09-08
Thèse de doctorat
Résumé : The aim of this study is to describe the evolution of knowledge and representation of an animal – elephant – from Antiquity to the Middle Ages up to the 13th century in the West and to demonstrate continuity and changes, from one civilization to another, especially in its visual representations. We tried to introduce the fruits of contemporary study of philosophical and ethical thought on the animal and its relationship with man, represented especially by Jacques Derrida and Giorgio Agamben. The study therefore, discusses not only the relationship between man and the elephant, but also includes a consideration of the attitude of man toward the animal in general, a theme discussed already by Philon and Plutarch. The study takes a similar approach with the study on the monster which became more popular after the 1980s. Study of the monster raises questions on the relationship between "ourselves" and "the others" and on the boundary between them. The relation between "us human beings" and "monsters" can be projected on the relation between "us human beings" and "the animals except men". In Judaism and Christianity, man is created in the image of God and placed at the pinnacle of the hierarchy of the creatures. He is allowed by God to exercise dominion over other animals (and to eat them). Domination of other peoples (including monstrous races) is justified by the idea that other peoples lack reason just as animals lack it. Because of its huge size, peculiar appearance, and remarkable intelligence, the elephant is one of the most surprising pieces of the evidence of God's marvellous Creation. That is why scenes of the "creation of the animals", "Adam naming animals" and Noah's Ark often included the elephant. In particular, the elephant's trunk was praised as a mystery of creation from the time of Aristotle and Pliny. However, the elephant was often considered half animal, half monster, and in consequence "other" par excellence. It is illustrated on the Souvigny Pillar with monsters and monstrous races. Therefore, the elephant was used sometimes as a symbol of "appropriation" of other peoples and their culture by Europeans, as in portraits of Alexander the Great and the Diadokoi wearing exuviae elephantis, head dresses made from elephant's scalp. To analyse visual images, we took into consideration various factors that form an image, such as artists' scientific knowledge of the animal, influence from the words (written or pronounced), use of model books, transmission of iconography among itinerant artists and ateliers, and the imagination of artists and programme makers who tend to fill any lack of information by knowledge of other animals, etc. Minute observation on some details of the visual representation of the elephant helped to reveal some aspects of the inter-relationship of various factors, especially between text and image.
Ce travail cherche à suivre le fil de l'évolution des connaissances sur un animal- l'éléphant- et sa représentation de l'Antiquité au Moyen Age dans l'Occident pour en éclaircir les continuités et changements notables. Nous avons cherché à situer nos recherches sur l'iconographie concernant l'éléphant dans le courant contemporain de pensée philosophique et éthique sur les animaux, représentée par Jacques Derrida et Giorgio Agamben notamment. C'est pourquoi les considérations sur l'attitude de l'homme contre l'animal en général, à partir de Philon et Plutarque occupe une partie assez importante de notre thèse. Nous avons adopté une approche similaire à l'étude sur le monstre qui a connu un développement remarquable surtout après les années 80. Les études sur les monstres adressent des questions concernant les rapports entre "soi " et "les autres" et les limites entre eux. Les rapports entre "nous" et "les monstres" sont une projection des rapports entre le "nous homme" et les "autres animaux excepté l'homme". L'homme est créé à la ressemblance de Dieu dans le Judaïsme et le Christianisme. Mettre sous la domination les autres peuples, dont aussi les peuples monstrueux se justifie par leur identification aux animaux dépourvus de raison. L'éléphant constitue une évidence de la grande variété de l'œuvre créatrice de Dieu par excellence, mais dans le même temps il a été considéré mi animal mi monstre à cause de sa dimension et de sa forme particulière. Il a été connu presque toujours comme africain ou indien et donc "étranger", et en conséquence "autre". La représentation visuelle de l'éléphant est donc utilisée quelquefois comme symbole d'appropriation d'un autre peuple et de sa culture par les Européens. Notre travail reconnait que les représentations visuelles de l'éléphant n’oscillent pas seulement entre les deux pôles de " réel" et "non réel", mais qu'elles consistent plutôt en divers éléments. Ces éléments sont: la connaissance scientifique sur l'animal, l'influence directe des mots (écrits et émis par la voix), l'usage de modèles visuels (carnet des modèles), la transmission par les artistes itinérants, l'action de l'imagination de l'artiste ou du programmateur iconographique qui essaie de combler l'information manquante par la connaissance sur d'autres animaux, etc. On ne connait pas bien les rapports entre celui qui a commandé l'objet d'art ou l’édifice, l'auteur du programme iconographique et l'artiste ou constructeur au Moyen Age, et vérifier les relations entre ces éléments n'est pas facile, mais l'observation de certains détails a permis d'en mettre au clair quelques éléments.