par Amerijckx, Gaëlle ;Humblet, Claire Perrine
Référence European early childhood education research journal, 23, 1, page (99-111)
Publication Publié, 2015-01
Article révisé par les pairs
Résumé : This paper discusses the central issue of the transition to preschool. Individual semi-structured interviews with school professionals and parents in the Brussels region revealed that this issue is crucial for the wellbeing of young children, from both an educational and a social perspective. We discovered that the education system works under the assumption that nearly every child has attended daycare before entering preschool. This has serious implications since using these services, which help to prepare children for preschool, is socially differentiated. Children who have to cope with their first socialization outside the family environment and their first encounter with the school environment at the same time face many problems. Not only does it define their first school experience; more importantly, it contributes to shape their entire experience of preschool, with potential long-term harmful effects. The paper discusses the corresponding implications for the school system and puts forward recommendations.Cet article traite de la question centrale de la transition vers l’école maternelle. Au travers d’entretiens semi-directifs, menés auprès de professionnels et de parents en région bruxelloise, cette question est apparue comme cruciale pour le bien-être des jeunes enfants, sur les plans éducatif et social. Comme nous l’avons constaté, l’institution scolaire fonctionne sur l’idée d’un recours quasi-systématique aux milieux d’accueil pour les enfants avant l’entrée en maternelle. Les implications sont lourdes puisque l’utilisation des milieux d’accueil, qui préparent les enfants à l’école maternelle, est en réalité socialement différenciée. Les défis se superposent donc pour ces enfants qui découvrent simultanément la socialisation en dehors du milieu familial et l’environnement scolaire. Plus que la période d’entrée à l’école maternelle, les effets potentiellement néfastes de cette transition peuvent toucher les enfants durablement au travers de l’ensemble de l’expérience scolaire. Les implications pour le système scolaire sont discutées et des recommandations sont proposées.